‘Saya Dah BosanMeIayan Kerenah Noordin Dan Kid Yg Lebih Banyak Menyusahkan’ – Luahan Amy Search

” Merekalah pencetus, bukan saya yang jadi punca”

Itu kata-kata penyanyi rock legenda, Amy Search yang akhirnya bersuara buat kali pertama membuka mulut membicarakan isu perseng.ketaan anggota Search yang berlaku selepas sekian lama dia mendiamkan diri,

Menurut Amy, sikap tidak profesional dua pemain gitar Search, Noordin dan Kid menjadi punca dia mengundurkan diri.

Amy berkata, dia akan terus menggunakan nama kumpulan ikonik legenda itu untuk barisan baharu yang turut dianggotai Nasir Daud (bass), Hillary Ang (gitar) dan Man Kidal (gitar).

Pemilik nama sebenar Suhaimi Abdul Rahman, 63, ini berkata, dia mengakui kesabarannya tidak mampu dibendung selepas berlaku insi.den kemuncak kepada segala kekcewaan terhadap dua pemain gitar adik-beradik itu.

” Bukan saya menjadi punca terhadap segala kntroversi berlaku, merekalah pencetus. Cuma, sebelum ini, saya mengambil sikap mendiamkan diri.

” Namun, sebagai manusia, kesabaran saya tetap batasannya. Sejujurnya, saya sudah tidak boleh tahan dengan kerenah mereka yang disifatkan keterlaluan.

” Gagal hadir latihan dan sesi promosi album serta konsert sudah menjadi perkara biasa. Bayangkan, ketika rakaman album Katharsis, Noordin tidak menghabiskan rakaman.

” Perbuatannya jelas menggambarkan betapa dia tidak hormat penerbit album iaitu Datuk M Nasir dan anggota Search lain termasuk individu melabur pembikinan album, Datuk Zaharul.

Amy bosan melayan kerenah Noordin dan Kid

” Saya bukan tidak matang seperti yang didakwa, tetapi saya sudah bosan melayan kerenah Noordin dan Kid yang lebih banyak menyusahkan,” katanya.

Menurut Amy, paling membuatkan dia beng4ng apabila Noordin memberikan alasan tidak masuk akal mengenai kehilangannya ketika sesi rakaman album Katharsis.

” Datuk Zaharul minta kami menyelesaikan pembikinan album dengan segera disebabkan kos dikeluarkan melebihi bajet asal.

” Namun, apa yang berlaku kelibat Noordin langsung tidak kelihatan dari jam 6.30 petang sehingga lewat malam.

” Apabila ditanya, dia memberikan alasan keadaan studio sudah gelap membuatkannya memutuskan pulang. Adakah anda rasa jawapan diberikan cukup matang untuk pemuzik sepertinya,” katanya.

Bapa kepada pelakon dan pengacara popular, Nabila Huda itu berkata, konflik dalaman Search timbul disebabkan campur tangan pihak ketiga yang cuba ‘menunggang’ nama Search demi kepentingan peribadi.

” Tindakan pihak ketiga ini mengundang pelbagai persepsi negatif dalam kalangan netizen terutama peminat Search.

” Sebagai band berpengalaman selama 40 tahun, kami amat terbuka dalam soal perniagaan.

” Susulan itu, saya dan Nasir berbincang mencari jalan penyelesaian terbaik untuk menyelamatkan Search daripada jatuh ke tangan pihak yang tiada kena-mengena,” katanya.

Amy berkata, dia terpanggil bertemu Nasir selepas kerap memujuknya kembali ke pangkuan Search.

” Perjumpaan penuh makna ini dipenuhi dengan perbincangan mengenai keadaan Search ketika itu. Saya menuntut beberapa syarat jika mahu saya kembali.

” Antara syarat, Search harus kembali ke pangkal jalan iaitu bersama anggota asal yang pernah bersama sejak 1981 demi meneruskan legasi Search. Jujurnya, saya bahagia bersama barisan anggota asal Search ini,” katanya.

Ditanya adakah kemungkinan k0nflik terctus akan berakhir, Amy mengakui perkara itu agak mustahil untuk berlaku selagi Noordin dan Kid terus membangkitkan soal hak yang tidak sepatutnya menjadi isu.

” Kntroversi ini tidak akan berakhir selagi mereka terus membangkitkan isu hak, sedangkan saya sendiri tidak pernah buka mulut mengenai soal hak atau mempertikaikan hak orang lain. Ini kerana segala hasil kerja Search adalah hak bersama, selama ini.

” Jadi, apabila mereka asyik bercerita soal hak, saya lebih selesa mendiamkan diri. Mereka bukan tidak tahu, sebenarnya ia adalah hak bersama.

” Hak saya, arw4h Yazit, Nasir dan sesiapa saja yang terbabit atas nama kumpulan ini,” katanya.

Sementara itu, Nasir turut mempersoalkan tndakan dua beradik itu yang terus menggunakan nama Search untuk meneruskan ‘survival’ dalam bidang seni.

” Merujuk dua bekas anggota yang menggunakan nama Search nyata mereka masih bergayut pada jenama Search.

” Noordin dan Kid tidak yakin dengan kemampuan diri. Apa yang sebenarnya berlaku ialah mereka mahu memboIot Search bersama pihak ketiga.

” Mereka berboh0ng dan merosakkan jenama yang pernah berpayung. Saya harap mereka sedar apa yang dilakukan. Search hanya satu. Selain itu, hanya Search palsu,” katanya.

Terdahulu, kisah membabitkan kumpulan Search yang kini menjadi dua sehinggakan peminat sudah pening yang mana satu Search yang sebenar.

Noordin dan Kid dikatakan telah bergabung dengan Yan (bass) dan Pae (dram), selain penyanyi baru mereka bernama Denden yang berasal dari Indonesia bagi membentuk kumpulan Search yang lain.

Sementara itu, mengulas mengenai pemilihan penyanyi Indonesia, Denden Gonjales sebagai penyanyi baharu Search, Noordin berkata, dia menjumpai Denden di YouTube.

” Dia banyak ‘cover’ lagu Search seperti Isabella dan Hilang Dalam Terang. Saya tengok dia memang kena. Kriteria dia cenderung ke arah rock juga. Suara dia sesuai kerana kami perlukan penyanyi bernada tinggi. Kebanyakan lagu-lagu Search bernada tinggi,” katanya.

Kid pula berkata, semua sedia maklum Search sekitar 21 tahun dulu adalah satu nama besar di Indonesia.

” Kami pilih Denden bukan kerana tiada penyanyi Malaysia. Kita ada ramai penyanyi berbakat, tapi kita kena faham.

” Ini adalah misi kami untuk ke luar negara. Denden pernah beritahu orang di Bulgaria pun kenal Search,” kata Noordin.

Sumber:hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*