‘Begini Keadaan Kereta Itu Skrg’ – Kereta Dinaiki Nike Ardilla Ketika KmIangan Msih Disimpan Peminat Setia

Nama penyanyi yang berasal dari Indonesia, Nike Ardilla sangat tidak asing dikalangan peminat tempatan.

Malah dua lagu popular Nike Ardilla iaitu Duri Terlindung dan Aku Tak Akan Bersuara merupakan lagu ciptaan komposer popular dari Malaysia, Saari Amri.

Berketurunan Sunda dan berasal dari Bandung, Nike Ardilla digelarkan Queen Of Rock Indonesia dan Artis Album terlaris di Indonesia dan Malaysia.

Nike Ardilla m4ut dalam kmIangan jalan raya di Bandung pada usia 19 tahun ketika kerjaya muziknya berada di puncak populariti

Walaupun sudah 26 tahun meninggI dnia, namun satu-satunya kenangan ‘harta’ ditinggalkan Allahyrham iaitu kereta jenis Honda Civic Genio masih disimpan seorang peminat setianya, Lia Nathalia.

Pengurus kelab peminat Nike Ardilla, Emma Amrin berkata, hingga kini kereta yang dinaiki penyanyi itu ketika terbabit dalam kmIangan pada 19 Mac 1995 hingga menyebabkan kem4tiannya masih tersimpan rapi.

” Kalau tidak silap saya, Lia membeli kereta itu secara lelong dengan harga Rp100 juta (RM29,285). Itu dulu,” katanya.

Emma berkata, ketika ini keadaan kereta itu tidak baik kerana terdapat bahagian yang ro.sak selain tidak boleh bergerak.

” Beginilah bentuk kereta itu sekarang. Mungkin tidak dalam keadaan baik kerana ada bahagian yang ro.sak.

” Namun, keadaan luaran kereta ini masih asli seperti dulu. Hanya pintu saja yang diganti kerana dulu pintu asalnya ro.sak tervk. Malah, cat kereta juga tidak ditukar dan masih kekal yang asli,” katanya.

Mengulas mengenai pembeli baharu yang berminat, Emma berkata, ramai yang ingin membeli kereta itu tetapi keputusan menjualnya terletak pada Lia.

” Memang ada ramai yang nak beli kereta ini, tapi terpulanglah kepada Lia untuk menjualnya atau tidak.

” Dia pernah bergurau dengan saya bahawa dia akan menjual kereta itu jika ada pembeli menawarkan harga Rp10 bilion (RM2.9 juta),” katanya.

Menurut Emma, dia tahu Lia tidak serius untuk menjual kereta itu dan yakin wanita itu akan terus menyimpan kereta milik Allahyrham itu sebagai koleksi peribadinya yang bermakna.

Lagu Aku Tak Akan Bersuara telah melonjakkan nama Nike Ardilla sebagai Artis Indonesia paling popular di Malaysia sekitar tahun 1994.

Malah, Alhhayrham juga pernah membawa lagu ciptaan Joe Wings, iaitu Pengembara Terasing.

Lia Nathalia pengganti Nike Ardilla

Sementara itu, berdasarkan perkongsian oleh portal di Indonesia, Lia Nathalia yang sebelum ini merupakan ketua NAFC (Nike Ardilla Fans Club) Jakarta, yang kemudian turut berjinak dalam industri seni suara.

Seawal pembabitannya, peminat telah berharap untul melihat Lia menjadi pengganti Nike Ardilla, memandangkan beliau juga merupakan peminat Nike Ardilla yang cukup fan4tik.

Dibawah asuhan Adjie Esa Putra, Lia Nathalia sempat mengeluarkan album pada tahun 1996 bertajuk Selamat Tinggal Kekasih yang mengandungi 9 lagu.

Lia Nathalia layak disebut pengganti Nike Ardilla andai saja beliau mampu bertahan dan melawan selera pasar dengan membawakan lagu-lagu slow rock. Akan tetapi perkara itu tidak bertahan lama.

Tahun 1998 Lia kembali mengeluarkan album kedua yang berjudul Hanya Ada Satu Cinta. Di dalam album ini mungkin jualannya laku kerana masih berada dibawah bayang-bayang Nike Ardilla.

Kemudian disusul tahun 1999 album ke tiga bertajuk Permata hati, album duet bersama Deddy Dores.

Setelah itu nama Lia Nathalia menghilang seiring perjalanan waktu dan Lia masih tetap dikenali di kalangan peminat Nike Ardilla, hingga 2007 beliau kembali mengeluarkan album How Much I love You.

Lia Nathalia mencuba menembusi pasaran, akan tetapi namanya yang sudah terInjur tenggelam membuatkan albumnya tidak dikenali bahkan dikalangan peminat Nike Ardilla sendiri.

Bagaimanapun, biarpun nama tidak sepopular dahulu, Lia Nathalia tetap diterima dikalangan penggemar Nike Ardilla.

Sumber:hmetro dan wikipedia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*