‘Ketika Nak Pasang Tu Saya Tengok Nama Pada Batu, Masa Tu Saya Rasa Terkedu’ – Raisuddin

” Hari ini adalah hari yang ke 100, tugas saya hari ini pergi ke kubvr pagi tadi untuk pasangkan batu nisan untuk dia.. kepala dan kaki..”

Demikian luahan pelakon veteran Raisuddin Hamzah berkata rasa rindu terhadap arwh anaknya itu masih menebal meskipun sudah genap hari ke-100 pemrgian Siti Sarah,

Raisuddin, 65, berkata, rasa sedih dan pilu makin membuak-buak selepas dia berkunjung ke pusara Sarah untuk memasang batu niisan.

” Pada sebelah pagi saya ke kvbur pasangkan batu niisan untuk dia.

” Ketika nak pasang tu saya tengok nama pada batu…Siti Sarah Binti Raisuddin, kembali ke rahmatullah.. Masa tu saya rasa terkedu mengenangkan dia dah tak ada.

” Batu niisan ni untuk dia, sepatutnya dia yang pasangkan batu nisan saya.

” Tapi inilah orang kata kebesaran Allah yang kita tak sangka.. 100 hari hingga ke hari ini, apa pun perasaan saya, saya perlu tolak ke tepi.. saya kena reda.

” Itulah kenyataannya dia dah takde..” kata Raisuddin ketika ditemui mStar pada Selasa.

Raisuddin ditemui pada majlis tahlil sempena 100 hari pemrgian Siti Sarah pada 9 Ogos lalu akibat C0VlD-I9.

Turut diadakan majlis tahnik dan cukur jambul anak bongsu Siti Sarah dan Shuib iaitu Ayash Affan yang kini berusia hampir tiga bulan.

Dalam waktu sama Raisuddin turut mengakui dirinya sentiasa merindui Allahyrham Siti Sarah.

” Sudah tentu saya rindu.. untuk menghilangkan rasa rindu saya panggil nama dia jer.. apa yang ada dengan saya hanyalah kenangan, itu yang jelas.

” Dia daripada kecil, lahir saja, dia memang di atas tangan saya je.. dia membesar di atas tangan saya. Memang saya sangat rapat dengan dia.

” Apa-apa saja masalah baik yang suka atau duka, dia akan berkongsi dengan saya.

Raisuddin turut menjawab pertanyaan wartawan bagaimana hubungan beliau dengan cucu-cucunya.

” Kalau dengan cucu saya rasa saya bertuah sebab anak sulung, Uwais, memang mirip arwh. Uwais pun sampai sekarang tidur kat ketiak saya lagi..memang mereka banyak persamaan. Perangai pun lebih kurang..” kata Raisuddin lagi.

Hak saya merindui Siti Sarah, kata Shuib

Genap 100 hari pemergian Allahyarham Siti Sarah, Shuib Sepahtu enggan menghiraukan skeptikal segelintir pihak yang mempersoalkan tindakannya terus membuat perkongsian tentang arwh isterinya dalam media sosial.

Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhammad, 37, menjelaskan, media sosial bukan sekadar tempat meluahkan perasaan, bahkan platform yang boleh meneruskan doa-doa baik buat seseorang, khususnya insan tersayang.

” Semua orang ada kehidupan masing-masing sebab media sosial bukan tempat untuk meluahkan perasaan semata-mata.

” Kadang-kadang saya terfikir juga, mungkin menerusi perkongsian itu orang baca dan akan sampai lagi doa-doa dan al-Fatihah untuk dia,” jelas Shuib.

Majlis aqiqah, cukur jambul dan tahnik Ayash disempurnakanoleh Ustaz Tarmizi Abdul Rahman.

Menurut Shuib juga, merindui dan mengingati Siti Sarah juga adalah haknya.

” Kalau orang kata saya tak boleh move on dengan pemergian Siti Sarah, saya pun tak boleh nak kata apa. Saya pun tak tahu bila saya akan move on atau tidak. Biarlah orang nak cakap apa.

” Kalau ikutkan saya ini jenis yang kenal diri sendiri dan penuh dengan motivasi sebab selalu bagi ceramah di sana sini.

” Tapi apabila ini terjadi, terlalu cepat dan memang ambil masa untuk terima. Saya cuba nak move on, tapi perasaan saya ada dia saja. Tengok anak-anak, ingat dia,” katanya.

” Apabila nak buat majlis di sini, rasa dia ada. Sebab ketika mula pindah di sini dia memang suka buat majlis di sini. Memang sedihlah.

” Tapi, saya belum pernah mimpikan dia lagi. Sekali pun tidak ada lagi.

” Hanya anak ketiga, Mateen saja ada mimpi selepas tiga hari dia pergi. Anak lain pun tidak ada lagi.” akhiri Shuib.

Sumber:mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*